Ο Νώε γλυτώνει τον κόσμο από τον κατακλυσμό | Η Εκκλησία σώζει τον κόσμο από την αμαρτία! - Νεοτητα Ι.Μ Φωκιδος

ΝΕΑ

19 Οκτωβρίου 2019

Ο Νώε γλυτώνει τον κόσμο από τον κατακλυσμό | Η Εκκλησία σώζει τον κόσμο από την αμαρτία!


Εισαγωγή

Πέρασαν πολλά χρόνια από τότε που ο Αδάμ και η Εύα έφυγαν τιμωρημένοι από τον Παράδεισο. Οι άνθρωποι ξέχασαν τον θεό και ζούσαν μέσα στην αμαρτία. Γι' αυτό ο Θεός αποφάσισε να επιτρέψει να πέσει στη γη μια μεγάλη βροχή, ένας κατακλυσμός. 
Ανάμεσα στους ανθρώπους ο Θεός ξεχώρισε έναν άνθρωπο θεοσεβούμενο, το Νώε, που ζούσε ειρηνικά με τη γυναίκα του και τους τρεις του γιους και τις τρεις νύφες.
Μια μέρα ο Θεός είπε στον Νώε να φτιάξει ένα ξύλινο καράβι-μια κιβωτό που να έχει τρία πατώματα και στέγη. Εκεί να βάλει την οικογένειά του και ένα ζευγάρι από κάθε είδος ζώου, πτηνού, ερπετού και εντόμου που υπήρχε πάνω στη γη. 

Του είπε επίσης να αποθηκεύσει τρόφιμα για πάρα πολλές μέρες. Οι άνθρωποι που έβλεπαν την Κιβωτό γελούσαν με τον Νώε όμως εκείνος έκανε ό,τι ακριβώς του είπε ο θεός. Όταν όλα ήταν έτοιμα, ο Θεός είπε στον Νώε να μπει στην κιβωτό με την οικογένειά του και όλα τα ζώα, τα οποία ο Κύριος οδήγησε στην κιβωτό. 
Σε επτά μέρες άρχισε μια τρομερή βροχή που κράτησε 40 μέρες και 40 νύχτες. Το νερό σκέπασε τα πάντα, ακόμα και τα πιο ψηλά βουνά. Μόνη της η κιβωτός επέπλεε για 150 ημέρες.

Ύστερα η βροχή σταμάτησε. Η γη στέγνωσε με το δυνατό άνεμο και η κιβωτός ακούμπησε στο όρος Αραράτ. Από το παράθυρο της κιβωτού φάνηκαν οι κορυφές των βουνών. Ο Νώε άφησε ελεύθερο ένα κοράκι, μα δεν ξαναγύρισε. Τότε ελευθέρωσε ένα περιστέρι. Πέταξε ψηλά, αλλλά όμως ... δεν βρήκε στεριά και έτσι γύρισε πίσω. Πέρασαν 7 μέρες και ο Νώε άφησε πάλι ελεύθερο το περιστέρι και γύρισε κρατώντας στο ράμφος του κλαδί ελιάς. Την τρίτη φορά που με άφησε ο Νώε δεν επέστρεψε αλλά πέταξε πάνω από τη στεγνή γη. 

Τότε ο Νώε βγήκε από την κιβωτό με τη γυναίκα του, τα παιδιά του, τις γυναίκες των παιδιών του και όλα τα ζωντανά. Μόλις πάτησε στη στεριά, έχτισε ένα βωμό και ευχαρίστησε τον Κύριο. Ο θεός ευλόγησε τον Νώε και τα παιδιά του να γεννήσουν πολλούς απογόνους και να ζήσουν σε όλη τη γη. 

Σημάδι της Διαθήκης, δηλαδή της συμφωνίας που έκανε ο θεός με τον Νώε και όλα τα πλά σματα πάνω στη γη, ήταν το ουράνιο τόξο, που φανερώθηκε στον ουρανό. 

Ανάπτυξη για παιδιά Μέσου & Ανωτέρου
Ο Θεός αποφάσισε να περιορίσει τη ζωή των ανθρώπων με τον Κατακλυσμό. Αυτό έγινε γιατί εκείνη την εποχή το σύνολο των ανθρώπων είχε παρεκτραπεί & διαφθαρεί. Οι πράξεις τους χαρακτηρίζονταν μόνο από αδικία, ασέβεια, και κακία. Ο Θεός πολλές φορές τους λυπήθηκε και θέλησε να τους διορθώσει, μα πάντοτε αυτοί παρέμεναν ίδιοι. Αποφάσισε λοιπόν να τους κααστρέψει όλους και ν' αφήσει μόνον έναν, πού ήταν καλός, για να ξαναγίνει από αυτόν καινούργια γενιά ανθρώπων (Γέν. 6,1-8). Αυτός ήταν ο Νώε. 

Το συμπέρασμα του Κατακλυσμού → Ο Θεός ανέχεται το κακό που οι άνθρωποι προκαλούν στη ζωή τους και περιμένει να αντιδράσουν. Όταν όμως αυτοί βυθίζονται στην αμαρτία και στη διαφθορά, τότε ο Θεός, όπως κάθε πατέρας, επεμβαίνει, με όποιο τρόπο κρίνει κατάλληλο, για να συνετίσει τα παιδιά του, ώστε να ξαναβρούν το δρόμο τους. 
Με την διάσωση του Νώε, δόθηκε η υπόσχεση από το Θεό για μια νέα διαθήκη, μια νέα συμφωνία, μια νέα ευκαιρία στους ανθρώπους να φτάσουν στο στόχο της σωτηρίας. 

Η κιβωτός του Νώε συμβολίζει την Εκκλησία που πολλές φορές εικονίζεται με καράβι. Ο Ναός-Εκκλησία είναι το σπίτι του Θεού και ως χώρος συμβολίζει τον Παράδεισο.
Η αγιογράφηση του ναού βοηθά να κατανοήσουμε πώς είναι ο Παράδεισος. Στο σπίτι του Θεού (στον Παράδεισο) ο Κύριος του Παραδείσου, ο Παντοκράτωρ, είναι ο Θεός όπως εικονίζεται στον τρούλο. Κοντά στον Θεό βρίσκονται οι άγγελοι που τον περιτριγυρίζουν και ακριβώς από κάτω βρίσκονται οι προφήτες που μίλησαν για τον Χριστό, παρακάτω οι Ευαγγελιστές και αμέσως μετά εικόνες από την ζωή του Χριστού στη γη. Τέλος στους τοίχους βλέ- πουμε να αποτυπώνονται οι άγιοί μας, αφού αυτοί είναι οι κάτοικοι του Παραδείσου. 

Γιατί ο Θεός αποφάσισε να καταστρέψει τη γη; (Οι αμαρτίες των ανθρώπων ήταν πάρα πολλές.)
Με ποιον τρόπο κατέστρεψε τη γη; (Με κατακλυσμό, έβρεχε σαράντα μερόνυχτα και το νερό πλημμύρισε τη γη και σκέπασε τα βουνά, πνίγοντας ανθρώπους και ζώα.)
Πέθαναν όλοι οι άνθρωποι και όλα τα ζώα; (Ο ενάρετος Νώε, με εντολή του Θεού, έφτιαξε μια κιβωτό, ένα σκεπασμένο πλοίο, και μέσα σε αυτή σώθηκε μαζί με την οικογένειά του και ένα ζευγάρι από κάθε ζώο.) 
Πώς κατάλαβε ο Νώε ότι μπορούσαν να βγουν από την κιβωτό; (βλ. κείμενο) 
Τι υποσχέθηκε ο Θεός στον Νώε; (...) 
Τι έβαλε στον ουρανό σαν σημείο της υπόσχεσης αυτής; (Το ουράνιο τόξο.)

Ο κατακλυσμός συνέβη στην πραγματικότητα ή είναι απλά μια παιδική ιστορία, ένα παραμύθι; (Η Αγία Γραφή δεν είναι ένα απλό βιβλίο, είναι Θεόπνευστο βιβλίο. Το Άγιο Πνεύμα δηλαδή φώτισε του συγγραφείς της και όσα γράφονται σε αυτή είναι αληθινά. Τόσο οι επιστήμονες, όσο και η παράδοση όλων των λαών, παραδέχονται ότι πράγματι συνέβη κατακλυσμός. Στο όρος Αραράτ μάλιστα, που σύμφωνα με το βιβλίο της Γένεσης κάθισε η κιβωτός, οι αρχαιολόγοι ανακάλυψαν ίχνη από ένα τεράστιο ξύλινο καράβι!)

Τι προεικονίζει η κιβωτός του Νώε; (Όλη η Παλαιά Διαθήκη προετοιμάζει τον άνθρωπο για την έλευση του Μεσσία, του Σωτήρα Ιησού Χριστού. Η κιβωτός του Νώε προεικονίζει την Εκκλησία μας. Πρέπει να καταλάβουμε ότι Εκκλησία είναι το σύνολο τον Ορθοδόξων Χριστιανών και ΕΙΝΑΙ το σώμα του Αναστημένου Χριστού. Το Μυστήριο της Εκκλησίας είναι η εκπλήρωση του σχεδίου του Θεού, ο οποίος θέλει τον άνθρωπο και πάλι κοντά Του στον Παράδεισο. Μόνο μέσα στην Εκκλησία υπάρχει σωτηρία!)

Τι είναι η Εκκλησία; - AΠ.: Η Εκκλησία είναι το Σώμα του Χριστού. Κεφαλή Της είναι ο ίδιος ο Χριστός και μέλη Της όλοι οι άνθρωποι, κληρικοί και λαϊκοί. Αλλιώς: Εκκλησία είναι ο Χριστός παρατεινόμενος στους αιώνες. Ο καθένας έχει τη δική του θέση μέσα στο Σώμα της Εκκλησίας, τα δικά του χαρίσματα, όπως ακριβώς ένα σώμα συνίσταται από διαφορετικά όργανα και μέλη. Εκκλησία δεν είναι μόνο οι κληρικοί. Ούτε μόνο οι λαϊκοί. Όλοι μαζί συναποτελούν το Σώμα του Χριστού. Η Εκκλησία συγκεντρώνεται όλη (όχι ένα μόνο μέρος) σε κάθε Θεία Λειτουργία. Πάνω στο Άγιο Δισκάριο υπάρχει ο Αμνός (το Σώμα του Χριστού), οι μερίδες της Παναγίας και όλων των Αγίων, οι μερίδες των ζωντανών και των κεκοιμημένων. Έτσι, όταν τελείται η Θ. Λειτουργία, βρίσκονται σε κοινωνία όλα τα μέλη της Εκκλησίας με τον Θεό και μεταξύ τους και αγιάζονται επειδή ο Χριστός βρίσκεται ανάμεσά τους και είναι η Κεφαλή τους. 

Τι είναι η ιερωσύνη; - AΠ.: Η ιερωσύνη είναι μυστήριο με την πιο περιεκτική σημασία του όρου. Αρχικά ο Χριστός έδωσε την διακονία της ιερωσύνης στους αποστόλους και κατόπιν μεταβιβάστηκε μέσω της χειροτονίας από γενιά σε γενιά μέχρι σήμερα στους αρχιερείς, στους ιερείς κ.λπ. Ο ιερέας δεν είναι ο αντιπρόσωπος του Θεού στη γη, ούτε ο εκπρόσωπος, αλλά είναι ο λειτουργός των Μυστηρίων του Αγίου Θεού, αυτός δηλ. που μεταφέρει την “Χάρη” του Θεού στους ανθρώπους. 

Πώς συμπεριφερόμαστε απέναντι στον ιερέα; - AΠ.: Αφού ο ιερέας μεταφέρει τη Χάρη του Θεού σε μας τους ανθρώπους, δηλ. μας βαπτίζει, μας παντρεύει, μας κοινωνά, μας εξομολογεί, μας κηδεύει... κ.λπ., γι’ αυτό τον σεβόμαστε, και του φιλάμε το χέρι. Από σεβασμό το κάνουμε αυτό. Δεν κάνουμε υπόκλιση, δεν είναι κυρία ο ιερέας, για να του κάνουμε υπόκλιση. 

Πώς χαιρετίζουμε έναν ιερέα; - AΠ.: Του φιλάμε το χέρι λέγοντάς του: “Την ευχή σας πάτερ...” (αρχαία γλώσσα) ή “Την ευχή σας πατέρα... (νεοελληνκή γλώσσα)...” ή λέμε: “την ευλογία σας πατέρα...” ή λέμε: “Ευλογείται πατέρα...”. Μετά μπορούμε να πούμε την καλημέρα μας ή καλησπέρα κ.λπ. Ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε πώς αν συναντήσεις στο δρόμο σου έναν βασιλιά και έναν φτωχό παπά, που μπορεί και τα ράσα του να είναι μπαλωμένα, πρώτα θα τρέξεις και θα φιλήσεις το χέρι του παπά, κι ύστερα θα χαιρετήσεις τον βασιλιά. Κι αν συναντήσεις έναν ιερέα μαζί μ' έναν άγγελο, πρώτα θα φιλήσεις και θα ασπασθείς το χέρι του ιερέως, και ύστερα το χέρι του αγγέλου. Αυτό που κάνει ο ιερεύς, δεν το κάνουν όλοι οι άγγελοι μαζί. 

Πώς χαιρετίζουμε έναν μοναχό ή μοναχή; - AΠ.: Τους φιλάμε το χέρι. Από σεβασμό για την επιλογή που έκαναν να θυσιάσουν τη ζωή τους και να την αφιερώσουν στο Θεό. 
Ποια είναι η διαφορά του ιερέα από τον μοναχό; - AΠ.: Ο ιερέας, αφού έχει χειροτονηθεί, τελεί τα μυστήρια της Εκκλησίας μας, ενώ ο μοναχός ή η μοναχή αφού ΔΕΝ έχουν χειροτονηθεί δεν μπορούν να τελέσουν μυστήρια. 

Μπορεί κάποιος να είναι ιερέας και μοναχός μαζί; - AΠ.: Ναι μπορεί, αφού γίνει πρώτα μοναχός μετά να γίνει ιερέας. Ο λεγόμενος ιερομόναχος, ή αρχιμανδρίτης είναι ιερέας και μοναχός μαζί. 

Ποιοι και πόσοι είναι οι βαθμοί της ιερωσύνης; - AΠ.: Τρεις. Ο διάκονος, ο πρεσβύτερος ή κοινώς παπάς, και ο επίσκοπος. Ο επίσκοπος λέγεται και μητροπολίτης ή δεσπότης ή αρχιερέας κ.λπ. 

Συχνά κατηγορούνται κληρικοί για διάφορα σφάλματά τους. Αυτό σημαίνει ότι η Εκκλησία δεν μπορεί να είναι «κιβωτός σωτηρίας»; Γιατί; - ΑΠ.: Οι άνθρωποι πολλές φορές μπερδεύουν την Εκκλησία με τον ιερέα. Όπως είπαμε προηγουμένως ο ιερέας δεν είναι ο αντιπρόσωπος του Θεού στη γη, ούτε ο εκπρόσωπος, αλλά είναι ο λειτουργός των Μυστηρίων του Αγίου Θεού, αυτός δηλ. που μεταφέρει την “Χάρη” του Θεού στους ανθρώπους. Άλλο είναι ο Θεός και άλλο ο ιερέας. Ναι σχετίζονται φυσικά, αλλά στην Εκκλησία πηγαίνουμε για τον Θεό, όχι για τον άνθρωπο - ιερέα. Το ότι ο ιερέας πέφτει σε διάφορα σφάλματα δεν ακυρώνεται η αγιότητα της Εκκλησίας και του Θεού. Όπως ακριβώς είναι διαφορετικό πράγμα η επιστήμη της ιατρικής, που είναι σημαντική για την υγεία μας, από τον γιατρό που μπορεί να είναι κακός γιατρός, ακριβώς το ίδιο συμβαίνει και με τον Θεό και τους ιερείς. Ενδεχομένως να μην είναι καλός ο ιερέας μας, ωστόσο στην Εκκλησία δεν πάμε για τον παπά. αλλά πηγαίνουμε για τον Θεό.
«Έξω από την Εκκλησία δεν υπάρχει σωτηρία». Αυτοί που δεν άκουσαν ποτέ τους για τον Χριστό και την Εκκλησία δεν θα σωθούν; - ΑΠ.: Το θέμα της σωτηρίας ανήκει στο Θεό και είναι δική Του απόφαση. Ωστόσο γνωρίζουμε και από την σημερινή διήγηση ότι το βέβαιο της σωτηρίας των ανθρώπων είναι η Εκκλησία του Χριστού, αφού αυτή είναι το σώμα Του. Αυτή είναι το καράβι του Χριστού, αλλά οποιοσδήποτε δεν ανήκει σε αυτήν παρομοιάζεται με ένα άνθρωπο που προσπαθεί να διασχίσει έναν ωκεανό με μία σχεδία, ή μία βάρκα ή με ένα φουσκωτό! Άρα πολύ αμφίβολη η επιτυχία του. Ωστόσο επειδή το θέμα της σωτηρίας είναι στα χέρια του Θεού ας αποφασίσει εκείνος τι εν τέλει θα γίνει. 

Pages