ΠΡΟΣΕΥΧΗ:
Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση
ΘΕΜΑ: Η Εκκλησία ο νέος Παράδεισος
[ΣΗΜΕΙΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΚΑΤΗΧΗΤΕΣ Στην συνέχεια θα δούμε την εκκλησιολογική και ευχαριστιακή διάσταση της παραβολής του ασώτου, όπως την αναλύει ο ιερός Χρυσόστομος. Η ανάλυση αυτή γίνεται προς τους Χριστιανούς και Κατηχουμένους, συγκεκριμένα προς αυτούς που προετοιμάζονταν να βαπτιστούν, του λεγόμενους φωτιζομένους. Γι’ αυτό το λόγο έχει έντονα ευχαριστιακό περιεχόμενο. Είναι γεγονός ότι την περίοδο του Τριωδίου η Εκκλησία προετοίμαζε εντατικότερα τους Κατηχουμένους για να δεχθούν το Βάπτισμα. Ο ιερός Χρυσόστομος λέγει ότι πρέπει να δούμε την φιλανθρωπία του Θεού ιδιαιτέρως αυτή την περίοδο και για την κοινή ωφέλεια και για την ευεργεσία των μελλόντων αστέρων που πρόκειται να ανατείλουν από την ιερά κολυμβήθρα. Οι βαπτισθέντες που εξέρχονται από την ιερά κολυμβήθρα αποκαλούνται αστέρες, γιατί φωτίζονται από τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος. Φωτεινός ήλιος είναι ο Θεός και οι βαπτισθέντες δέχονται το φως του νοητού ηλίου της δικαιοσύνης.]
«Εἶπε δὲ ὁ πατὴρ πρὸς τοὺς δούλους αὐτοῦ· ἐξενέγκατε τὴν στολὴν τὴν πρώτην καὶ ἐνδύσατε αὐτόν, καὶ δότε δακτύλιον εἰς τὴν χεῖρα αὐτοῦ καὶ ὑποδήματα εἰς τοὺς πόδας, καὶ ἐνέγκαντες τὸν μόσχον τὸν σιτευτὸν θύσατε, καὶ φαγόντες εὐφρανθῶμεν, ὅτι οὗτος ὁ υἱός μου νεκρὸς ἦν καὶ ἀνέζησε, καὶ ἀπολωλὼς ἦν καὶ εὑρέθη. Καὶ ἤρξαντο εὐφραίνεσθαι» (Λουκ. ιε’ 22-24)
3. Επιστροφή στον Παράδεισο
Με το άγιο Βάπτισμα ενδύεται κανείς την Χάρη του Θεού, γι’ αυτό ψάλλουμε: «όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε». (=όσοι βαπτιστήκατε τον Χριστό, τον Χριστό ντυθήκατε. Ακόμη με το άγιο Βάπτισμα καθαρίζεται το κατ’ εικόνα που αμαυρώθηκε και σκοτίσθηκε.
Το δακτυλίδι που του φόρεσε στο χέρι δείχνει τον πνευματικό αρραβώνα και ότι φρουρείται από το Άγιο Πνεύμα. Είναι δείγμα υιοθεσίας. Φορώντας αυτό το δακτυλίδι τον φοβούνται όλοι οι εχθροί του Θεού. Αποδεικνύει την κοινωνία του με τον Θεό, φανερώνει από μακριά ότι είναι γιός κατά Χάριν του Θεού.
Τα υποδήματα που του φορούν στα πόδια είναι η δύναμη του Θεού, ώστε να μη βρει ο πονηρός την πτέρνα του γυμνή και τον κτυπήσει ξανά, αλλά αυτός ο βαπτισθείς να καταπατήσει τον δράκοντα (τον διάβολο δηλ.) και να τον συντρίψει.
Ο μόσχος ο σιτευτός είναι ο Ίδιος ο Χριστός που θυσιάστηκε για το ανθρώπινο γένος, είναι «ο αμνός του Θεού ο αίρων την αμαρτίαν του κόσμου (Ιω. α’ 29). Αυτό συμβολίζει την Θεία Ευχαριστία, όπου ο άνθρωπος ευφραίνεται πνευματικά και αποκτά εκ νέου την ζωή. Έξω από την Εκκλησία και την θεία Ευχαριστία βρίσκεται ο κόσμος της πτώσεως και της φθοράς.
4. Τα τρία κεντρικά σημεία
Ο Χριστός προσέλαβε δώδεκα Αποστόλους, τους αγίασε, τους έδωσε το Άγιον Πνεύμα και τους απέστειλε σε όλο τον κόσμο να βαπτίζουν και να κατηχούν τους ανθρώπους.