ΠΡΟΣΕΥΧΗ
Πριν αρχίσει η κάθε συνάντηση
Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν. Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
Εἰς τὸ ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἀμήν.
Δόξα σοι, Χριστὲ ὁ Θεός, ἡ ἐλπὶς ἡμῶν, δόξα σοι.
Βασιλεῦ οὐράνιε, Παράκλητε, τὸ Πνεῦμα τῆς ἀληθείας, ὁ πανταχοῦ παρὼν καὶ τὰ πάντα πληρῶν, ὁ θησαυρὸς τῶν ἀγαθῶν καὶ ζωῆς χορηγός, ἐλθὲ καὶ σκήνωσον ἐν ἡμῖν, καὶ καθάρισον ἡμᾶς ἀπὸ πάσης κηλῖδος, καὶ σῶσον, Ἀγαθέ, τὰς ψυχὰς ἡμῶν. Ἀμήν.
ΘΕΜΑ: Α) Τα άγια Θεοφάνεια, Β) Το Άγιο Βάπτισμα (Προσχ.-Ά Σχολ.)
Κύρια αφήγηση ή διήγηση Ανάπτυξη για παιδιά Προσχολικής και Ά σχολικής ηλικίας
ΕΙΣΑΓΩΓΗ:
Ελάτε να μάθουμε για τα Άγια Θεοφάνεια και την Βάπτιση του Χριστού μας! Αγαπημένα μου καλά παιδάκια χρόνια πολλά και ευλογημένα! Τι ωραία που μου είπατε τα κάλαντα των Φώτων! Ελάτε εγγονάκια μου τώρα να σας κεράσω και να σας πω κι εγώ μια όμορφη αληθινή ιστορία!
- Πες μας γιαγιά!
- Όταν ήρθε ο καιρός για να ξεκινήσει ο Χριστός µας το κοσµοσωτήριο έργο Του, ήταν τριάντα ετών. Μέχρι τότε ο Ιησούς ζούσε µαζί µε τη µητέρα Του, και την οικογένεια του Ιωσήφ, «υποτασσόµενος σ’ αυτούς» όπως µας λέει η Αγία Γραφή.
Την εποχή εκείνη ο Ιωάννης ,γιος του Ζαχαρία και της Ελισάβετ, που ήταν ξαδέλφη της Παναγιάς μας είχε μια σημαντική αποστολή από τον Θεό Πατέρα ...να δείξει στους ανθρώπους τον Χριστό,τον Υιό του Θεού που τον έστειλε στον κόσμο για να μας σώσει από την παρακοή των Πρωτόπλαστων και να μας πάρει μαζί Του στον Παράδεισο!Έτσι ο Ιωάννης κήρυττε τον ερχοµό της Βασιλείας του Θεού και διαλαλούσε πως είχε φτάσει ο αναµενόµενος Μεσσίας, ο οποίος θα έφερνε τη λύτρωση στους ανθρώπους. Πλήθη λαού συνέρεαν κοντά του για να ακούσουν τη διδαχή του και µετανοηµένοι για τις αµαρτίες τους να βαπτιστούν στα νερά του Ιορδάνη ποταµού.
Μια µέρα λοιπόν µέσα στο πλήθος ξεχώρισε ο άγιος Βαπτιστής τον ίδιο τον Χριστό. Δεν Τον είχε δει ποτέ του έως τη στιγµή εκείνη, όµως ο Θεός πληροφόρησε την καρδιά του για το ποιος ήταν αυτός που ερχόταν να βαπτιστεί. Ο Ιωάννης µε δέος αντίκρισε Αυτόν που αιώνες τώρα περίµενε το ταλαιπωρηµένο ανθρώπινο γένος κι όταν ο Χριστός έφτασε µπροστά του ζητώντας του να Τον βαπτίσει εκείνος αρνήθηκε: “Εγώ έχω ανάγκη να βαπτιστώ από σένα κι εσύ έρχεσαι σ’ εµένα”; “Ας τα αφήσουµε αυτά τώρα -του απάντησε ο Ιησούς- γιατί πρέπει να εκπληρώσουµε και οι δυο µας ακριβώς το σχέδιο του Θεού”.
Τα λόγια του Ιησού έκαµψαν την ευσεβή αντίσταση του Ιωάννη που τελικά βάπτισε τον ίδιο τον Κύριό του. Τότε, χρυσά μου παιδιά, άνοιξαν οι ουρανοί και το Άγιο Πνεύµα µε τη µορφή περιστεριού ήρθε και στάθηκε πάνω από το Χριστό.Αµέσως µια ουράνια φωνή ακούστηκε: “Αυτός είναι ο Υιός µου ο αγαπητός. Σ’ Αυτόν εγώ ευαρεστούµαι”. Ήταν ο Θεός Πατέρας, ο οποίος θέλησε µε την ίδια Του τη φωνή να «συστήσει» τον Υιό Του σε όλη την ανθρωπότητα και να «κηρύξει» την έναρξη του λυτρωτικού έργου του Ιησού.
Ο Τριαδικός Θεός φανερώθηκε εκεί, στον ποταµό Ιορδάνη, και έγινε ξανά αντιληπτός από τις αισθήσεις των ανθρώπων. Ο Θεός Πατέρας ακούσθηκε µε τη φωνή Του, ο Θεός Υιός ήταν εκεί, µέσα στα αγιασµένα νερά του Ιορδάνη και ο Θεός Άγιο Πνεύµα επιβεβαίωνε µε την παρουσία Του την αλήθεια της ουράνιας φωνής. Για πρώτη φορά µετά τη φυγή των ανθρώπων από τον Παράδεισο, ο Θεός φανερωνόταν ξανά σ’ αυτούς!
Τα Θεοφάνεια παιδιά μου, είναι µεγάλη ετήσια εορτή της ανάµνησης της Βάπτισης του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταµό από τον Άγιο Ιωάννη τον Βαπτιστή.Εορτάζεται σαν αύριο, στις 6 Ιανουαρίου, και είναι η τρίτη και τελευταία εορτή του Δωδεκαηµέρου (εορτών των Χριστουγέννων). Το όνοµα προκύπτει από την φανέρωση των τριών προσώπων της Αγίας Τριάδας. Η εορτή των Θεοφανίων λέγεται επίσης και Επιφάνια και Φώτα (ή Εορτή των Φώτων).Αυτή την ημέρα πίνουμε τον Μεγάλο Αγιασμό ενώ την παραμονή ο Ιερέας αγιάζει τα σπίτια.
Όταν βαπτιζόταν ο Χριστός άνοιξαν οι ουρανοί και το Άγιο Πνεύμα στάθηκε πάνω Του. Ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος ξέρετε τι λέει;Ότι « και στη δική μας βάπτιση ο Χριστός στέλνει το Άγιο Πνεύμα το οποίο μας καλεί στην ουράνια πατρίδα. Και δε μας καλεί έτσι απλά, αλλά με την πιο μεγάλη τιμή. Διότι δε μας έκανε αγγέλους και αρχαγγέλους, αλλά μας ανέδειξε υιούς του Θεού».
Ο Χριστός βαπτίσθηκε στον Ιορδάνη για να επαναφέρει τον άνθρωπο μέσα στον Παράδεισο από όπου είχε διωχθεί με την παρακοή του. Η επαναφορά μας αυτή στην Βασιλεία του Θεού γίνεται με το άγιο Βάπτισμα.
Η µεγάλη σηµασία της εορτής φαίνεται από το πλήθος των εθίµων και των τοπικών παραδόσεων σε κάθε περιοχή της πατρίδας µας.
- Γιατί βουτάμε στο νερό το σταυρό γιαγιά;
- Την ημέρα των Θεοφανίων, με την φανέρωση της Αγίας Τριάδας, τα νερά παντού αγιάζονται. Έτσι, κυρίως οι νέοι βουτάνε στα νερά, αψηφώντας το κρύο, γιατί θεωρούν μεγάλη ευλογία να πιάσουν το σταυρό, ενώ, σε πολλές περιοχές της χώρας μας, ο ιερέας απελευθερώνει ένα περιστέρι σε ανάμνηση της εμφάνισης του Αγίου Πνεύματος «εν είδει» (με τη μορφή) περιστεριού.
Άντε τώρα παιδάκια μου συνεχίστε κι εσείς να πάτε για τα κάλαντα,να κάνω κι εγώ τις δουλειές μου και του χρόνου πρώτα ο Θεός να ξανάρθετε να μου τα πείτε!!!
- Ευχαριστούμε γιαγιά! Και του χρόνου!
2.1. Κύρια αφήγηση ή διήγηση - Ανάπτυξη για παιδιά Κατωτέρου
Χρόνια πολλά! Καλή κι ευλογημένη χρονιά! Καλό Παράδεισο σε όλους! Εύχομαι σε όλους και όλες ό,τι καλύτερο! Κάλαντα είπαμε; (Ναιαιαιαιαι!) Κουραμπιέδες φάγαμε; (Ναιαιαιαιαι!) Ξεκουραστήκαμε; (Ναιαιαιαιαι!) Εκκλησία πήγαμε; (...) Ας είναι η νέα χρονιά ένα σκαλοπάτι που θα μας οδηγήσει πιο κοντά στην ουράνια πατρίδα μας!
Τι γιορτάζουμε κάθε χρόνο στις 6 Ιανουαρίου; (...) Σωστά! Τη βάπτιση του Χριστού ή αλλιώς Θεοφάνεια ή Επιφάνεια ή Φώτα. Ας θυμηθούμε τα γεγονότα αυτής της πολύ σημαντικής εορτής!
Α) Θεοφάνεια
Τα Αγία Θεοφάνεια είναι μία από τις αρχαιότερες εορτές της Εκκλησίας μας η οποία θεσπίσθηκε το 2ο αιώνα μ. Χ. και αναφέρεται στη φανέρωση της Αγίας Τριάδας κατά τη βάπτιση του Ιησού Χριστού.
Η ιστορία της βάπτισης έχει ως εξής: Μετά από θεία εντολή ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό όπου κήρυττε και βάπτιζε. Εκεί παρουσιάσθηκε κάποια ημέρα ο Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν εκείνος που του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνείται να τον βαπτίσει ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από Εκείνον. Ο Ιησούς όμως του εξήγησε ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαπτίσει.
Η ιστορία της βάπτισης έχει ως εξής: Μετά από θεία εντολή ο Ιωάννης ο Πρόδρομος εγκατέλειψε την ερημική ζωή και ήλθε στον Ιορδάνη ποταμό όπου κήρυττε και βάπτιζε. Εκεί παρουσιάσθηκε κάποια ημέρα ο Ιησούς και ζήτησε να βαπτισθεί. Ο Ιωάννης, αν και το Άγιο Πνεύμα τον είχε πληροφορήσει ποιος ήταν εκείνος που του ζητούσε να βαπτισθεί, στην αρχή αρνείται να τον βαπτίσει ισχυριζόμενος ότι ο ίδιος έχει ανάγκη να βαπτισθεί από Εκείνον. Ο Ιησούς όμως του εξήγησε ότι αυτό ήταν το θέλημα του Θεού και τον έπεισε να τον βαπτίσει.
Και τότε μπροστά στα έκπληκτα μάτια των θεατών διαδραματίσθηκε μία μοναδική και μεγαλειώδης σκηνή: με την μορφή ενός περιστεριού κατήλθε το Άγιο Πνεύμα και κάθισε επάνω στο βαπτιζόμενο Ιησού, ενώ συγχρόνως ακούσθηκε από τον ουρανό η φωνή του Θεού η οποία έλεγε: «Ούτος εστίν ο Υιός μου ο αγαπητός, εν ω ευδόκησα» («Αυτός είναι ο αγαπημένος μου Υιός, αυτός είναι ο εκλεκτός μου»).
Από τότε και το Βάπτισμα των χριστιανών, δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος με το να βαπτιστεί αγίασε το νερό, το έκανε νερό αγιασμού και συμφιλίωσης με το Θεό. Έτσι η Βάπτιση του Κυρίου άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της βασιλείας των ουρανών.
Από τότε και το Βάπτισμα των χριστιανών, δεν είναι «εν ύδατι», όπως το βάπτισμα «μετανοίας» του Ιωάννη, αλλά «εν Πνεύματι Αγίω». Ο Κύριος με το να βαπτιστεί αγίασε το νερό, το έκανε νερό αγιασμού και συμφιλίωσης με το Θεό. Έτσι η Βάπτιση του Κυρίου άνοιξε τη θύρα του Μυστηρίου του Βαπτίσματος. Με την καθαρτική χάρη του αγίου Βαπτίσματος ο παλαιός αμαρτωλός άνθρωπος ανακαινίζεται και με την τήρηση των θείων εντολών γίνεται κληρονόμος της βασιλείας των ουρανών.
Β) Το Βάπτισμα
Σήμερα, παιδιά, με αφορμή την γιορτή των Θοεφανείων θα μιλήσουμε για το πρώτο και βασικό Μυστήριο της Εκκλησίας μας, το Άγιο Βάπτισμα! Όπως ξέρουμε, υπάρχουν 7 Ιερά Μυστήρια της Εκκλησίας μας τα οποία συνέστησε ο Χριστός και μας μεταδίδουν τη χάρη του Θεού: Τέσσερα στα οποία όλοι πρέπει οπωσδήποτε να συμμετέχουμε (Βάπτισμα-Χρίσμα-Εξομολόγηση-Θεία Ευχαριστία) και τρια που δεν είναι υποχρεωτικά για όλους τους Χριστιανούς (Ιερωσύνη-Γάμος-Ευχέλαιο).
α) Γιατί βαπτιζόμαστε και γιατί είναι τόσο σημαντικό το Άγιο Βάπτισμα;
Γιατί μόνο με το Άγιο Βάπτισμα γινόμαστε παιδιά του Θεού. Μέλη της Εκκλησίας του Χριστού! Ξαναγεννιόμαστε πνευματικά από τη θεία Χάρη. Μας «υιοθετεί» ο Θεός! Μας γράφει στον κατάλογο της Βασιλείας Του, που εδώ στη γη είναι η Εκκλησία μας. ̓́Αν δεν βαπτιστούμε, ούτε στα άλλα Άγια Μυστήρια μπορούμε να μετέχουμε.
Ο Κύριος όρισε σαν απαράβατο όρο το Άγιο Βάπτισμα, λέγοντας στους μαθητές Του: —«Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθ. η’ 19). Ποιο είναι το νόημα;... Ότι, για να σωθεί ο άνθρωπος, δεν φτάνει μόνο να ακούσει το λόγο του Θεού. Πρέπει και να πιστέψει. Απαραίτητα, πρέπει και να βαπτισθεί. «Ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται» (Μαρκ. ιϚ ́ 16).
β) Όποιος έχει παρακολουθήσει βάπτιση θα μπορεί να μας βοηθήσει!:
♦ Η Βάπτιση γίνεται στον Ιερό Ναό· τον οίκο του Ουρανίου Πατέρα! Το παλάτι της Εκκλησίας Του, που ιδιαίτερα εκείνη την ώρα γιορτάζει! ̔́Ενα καινούργιο παιδί Του, μπαίνει στην οικογένεια του Θεού, την Εκκλησία!
♦ Από Ορθόδοξο Χριστιανό Ιερέα. Γιατί μόνο οι Ορθόδοξοι Ιερείς έχουν πάρει τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος και μπορούν να τη μεταδίδουν.
♦ Δίπλα στον Ιερέα απαραίτητος και ο Ανάδοχος (Νονός). Ευσεβής Ορθόδοξος Χριστιανός, που αναλαμβάνει να διδάξει στο παιδί την Ορθόδοξη Πίστη και ζωή του καλού Χριστιανού. ̓́Εχει γι ̓ αυτό μεγάλη ευθύνη.
♦ Γιορτή, πρώτη και μεγαλύτερη του κάθε Χριστιανού! ̔́Ενας όμως πρέπει να λείπει απ ̓ τη γιορτή μακριά. Ποιος;
—Ο Σατανάς! Και να! Πριν αρχίσει η Βάφτιση, στο μπρός μέρος του Ναού (άλλοτε Πρόναο) ο Ιερέας τον διώχνει με πολύ αυστηρό τρόπο. Πρέπει, όμως, σ ̓ αυτό να συμφωνήσει και ο Νονός.
—Τι να συμφωνήσει; —Να συμφωνήσει και να βεβαιώσει ότι ο ίδιος και ο αναδεξιμιός του καμιά σχέση δεν έχουν με τον Σατανά. Φεύγουν από κοντά Του. Να βεβαιώσει ότι ανήκουν στο στράτευμα του Χριστού.
—«Αποτάσση τω Σατανά»; Ρωτάει ο ιερέας. —«Αποτάσσομαι». Απαντά ο νουνός. — «Συνετάξω τω Χριστώ»; —«Συνεταξάμην». Καμιά σχέση πιά ο Χριστιανός με το Διάβολο.
♦ Και ο Νονός τώρα (αντί για το νήπιο) ομολογεί ευλαβικά την Πίστη του στην Αγία Τριάδα, και την Εκκλησία του Χριστού. Απαγγέλλει, το «Σύμβολο της Πίστεως».
♦ Αρχίζει η κύρια τελετή του Βαπτίσματος, εις το όνομα της Αγίας Τριάδος. —«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος...». Ο Ιερέας, ευλογεί το νερό της κολυμβήθρας. ̔Υπέροχοι οι ύμνοι και οι ευχές (προσευχές).
Παίρνει στα χέρια του το νήπιο και το αλείφει σε όλο του το σώμα με το λάδι το οποίο συμβολίζει την πνευματική πανοπλία που μας δίνει η Εκκλησία μας για τον πόλεμο κατά του διαβόλου.
♦ Η μεγάλη στιγμή φθάνει. Ταφή και Ανάσταση μαζί με το Χριστό γίνεται τώρα! ( ̔Η τριήμερη Ταφή και Ανάστασή του). Τρεις «καταδύσεις» στον τάφο του Χριστού (που συμβολίζει η κολυμβήθρα) και τρεις αναδύσεις.
—«Βαπτίζεται ο δούλος του Θεού... εις το όνομα του Πατρός. (Κατάδυση). —Αμήν! (Ανάδυση) —Και του Υιού! (Κατάδυση). —Αμήν (Ανάδυση). —Και του Αγίου Πνεύματος (Κατάδυση). —Αμήν» (Ανάδυση).
Κατάδυση, βούτηγμα τέλειο=Βάπτισμα. Όπως όρισε ο Κύριος. ̓́Οχι ράντισμα, όπως κάνουν οι αιρετικοί.
Τρεις καταδύσεις «και τρεις» αναδύσεις. Τιμή στην Αγία Τριάδα, που με την επέμβαση του Αγίου Πνεύματος ξαναγεννά τον αμαρτωλό άνθρωπο σε νέα ζωή μαζί με το Χριστό. Γι’ αυτό και λέγεται «Λουτρό παλιγγενεσίας»! Δηλαδή, που σε ξαναγεννάει σε νέο άνθρωπο!
♦ Το «προπατορικό αμάρτημα» θάφτηκε πιά. —«Μακάριοι, ων αφέθησαν αι ανομίαι...» ψάλλουν οι ψάλτες χαρούμενα! Στο χέρι του Χριστιανού αγωνιστή είναι πιά να διατηρήσει τον χιτώνα της ψυχής του καθαρό. Αυτό εύχεται ο ιερέας φορώντας στο νεοβαπτισμένο τα λευκά βαπτιστικά ρουχαλάκια, ενώ οι ψάλτες γλυκά ικετεύουν:
—«Χιτώνά μοι παράσχου φωτεινόν, ο αναβαλλόμενος φως ως ιμάτιον»! (Χάρισέ μου χιτώνα καθαρότητας φωτεινό Συ, Κύριε, που φοράς για ένδυμά Σου το φως)!
♦ (Μεσολαβεί το Μυστήριο του Αγίου Χρίσματος, που θα μιλήσουμε γι ̓ αυτό άλλη φορά).
♦ Στη συνέχεια θα φορέσει ο Ιερέας επίσημα στο μικρό Χριστιανό το χρυσό Σταυρό με το όνομά του, δώρο του Νονού. Το πολυτιμότερο στολίδι για όλη του τη ζωή. Μ ̓ αυτόν, θα βγεί νικητής στους αγώνες του. Ποιος θα δεχθεί ποτέ να ανταλλάξει αυτό το πολύτιμο στολίδι και ακατανίκητο όπλο με κορδονάκια και χωρίς σταυρό αλυσιδάκια;
♦ ̔Η πνευματική χαρά έχει τώρα φθάσει στο κατακόρυφο! Γύρω από την κολυμβήθρα, σαν σε χορό άγιο, γυρίζουν τρεις φορές ο Ιερέας, ο Ανάδοχος με το μικρό στην αγκαλιά του. Αναμμένη η λευκή λαμπάδα, συμβολίζει το καινούργιο φως που χαρίστηκε σήμερα στο «νεοφώτιστο»!
♦ Σ ̓ όλα τα πρόσωπα φωτεινά χαμόγελα. Δάκρυα χαράς στης μανούλας, του πατέρα τα μάτια. Οι ψάλτες κι όλος ο λαός ψάλλουν με θριαμβευτική χαρά:
—«Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε»! «Αλληλούια»! ♦ Λίγο πριν το τέλος ο Ιερέας με ένα ψαλιδάκι κόβει σταυροειδώς λίγα μαλλάκια από το νεοβαπτισμένο παιδάκι. Τι συμβολίζει αυτό;
♦—Συμβολίζει το πρώτο δώρο του στο Σωτήρα Χριστό! Και ότι σ ̓ Εκείνον θα χαρίζει πιά όλες τις μέρες της ζωής του. Θα Τον ακολουθεί πιστά.
♦ Το Ιερό Μυστήριο του Βαπτίσματος έχει φθάσει στο τέλος του. ̔Η ευτυχισμένη Μητέρα με βαθιά μετάνοια μπροστά στο Νονό, σε ένδειξη σεβασμού, παίρνει στην αγκαλιά της το αναγεννημένο παιδί της. Από σήμερα ανήκει και σε μια δεύτερη οικογένεια. Την οικογένεια του Ουρανίου Πατέρα. Την οικογένεια της Εκκλησίας του Χριστού.
Γ́. Επίλογος
Ο Κύριος όρισε σαν απαράβατο όρο το Άγιο Βάπτισμα, λέγοντας στους μαθητές Του: —«Πορευθέντες μαθητεύσατε πάντα τα έθνη, βαπτίζοντες αυτούς εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος» (Ματθ. η’ 19). Ποιο είναι το νόημα;... Ότι, για να σωθεί ο άνθρωπος, δεν φτάνει μόνο να ακούσει το λόγο του Θεού. Πρέπει και να πιστέψει. Απαραίτητα, πρέπει και να βαπτισθεί. «Ο πιστεύσας και βαπτισθείς σωθήσεται» (Μαρκ. ιϚ ́ 16).
β) Όποιος έχει παρακολουθήσει βάπτιση θα μπορεί να μας βοηθήσει!:
♦ Η Βάπτιση γίνεται στον Ιερό Ναό· τον οίκο του Ουρανίου Πατέρα! Το παλάτι της Εκκλησίας Του, που ιδιαίτερα εκείνη την ώρα γιορτάζει! ̔́Ενα καινούργιο παιδί Του, μπαίνει στην οικογένεια του Θεού, την Εκκλησία!
♦ Από Ορθόδοξο Χριστιανό Ιερέα. Γιατί μόνο οι Ορθόδοξοι Ιερείς έχουν πάρει τη Χάρη του Αγίου Πνεύματος και μπορούν να τη μεταδίδουν.
♦ Δίπλα στον Ιερέα απαραίτητος και ο Ανάδοχος (Νονός). Ευσεβής Ορθόδοξος Χριστιανός, που αναλαμβάνει να διδάξει στο παιδί την Ορθόδοξη Πίστη και ζωή του καλού Χριστιανού. ̓́Εχει γι ̓ αυτό μεγάλη ευθύνη.
♦ Γιορτή, πρώτη και μεγαλύτερη του κάθε Χριστιανού! ̔́Ενας όμως πρέπει να λείπει απ ̓ τη γιορτή μακριά. Ποιος;
—Ο Σατανάς! Και να! Πριν αρχίσει η Βάφτιση, στο μπρός μέρος του Ναού (άλλοτε Πρόναο) ο Ιερέας τον διώχνει με πολύ αυστηρό τρόπο. Πρέπει, όμως, σ ̓ αυτό να συμφωνήσει και ο Νονός.
—Τι να συμφωνήσει; —Να συμφωνήσει και να βεβαιώσει ότι ο ίδιος και ο αναδεξιμιός του καμιά σχέση δεν έχουν με τον Σατανά. Φεύγουν από κοντά Του. Να βεβαιώσει ότι ανήκουν στο στράτευμα του Χριστού.
—«Αποτάσση τω Σατανά»; Ρωτάει ο ιερέας. —«Αποτάσσομαι». Απαντά ο νουνός. — «Συνετάξω τω Χριστώ»; —«Συνεταξάμην». Καμιά σχέση πιά ο Χριστιανός με το Διάβολο.
♦ Και ο Νονός τώρα (αντί για το νήπιο) ομολογεί ευλαβικά την Πίστη του στην Αγία Τριάδα, και την Εκκλησία του Χριστού. Απαγγέλλει, το «Σύμβολο της Πίστεως».
♦ Αρχίζει η κύρια τελετή του Βαπτίσματος, εις το όνομα της Αγίας Τριάδος. —«Ευλογημένη η Βασιλεία του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος...». Ο Ιερέας, ευλογεί το νερό της κολυμβήθρας. ̔Υπέροχοι οι ύμνοι και οι ευχές (προσευχές).
Παίρνει στα χέρια του το νήπιο και το αλείφει σε όλο του το σώμα με το λάδι το οποίο συμβολίζει την πνευματική πανοπλία που μας δίνει η Εκκλησία μας για τον πόλεμο κατά του διαβόλου.
♦ Η μεγάλη στιγμή φθάνει. Ταφή και Ανάσταση μαζί με το Χριστό γίνεται τώρα! ( ̔Η τριήμερη Ταφή και Ανάστασή του). Τρεις «καταδύσεις» στον τάφο του Χριστού (που συμβολίζει η κολυμβήθρα) και τρεις αναδύσεις.
—«Βαπτίζεται ο δούλος του Θεού... εις το όνομα του Πατρός. (Κατάδυση). —Αμήν! (Ανάδυση) —Και του Υιού! (Κατάδυση). —Αμήν (Ανάδυση). —Και του Αγίου Πνεύματος (Κατάδυση). —Αμήν» (Ανάδυση).
Κατάδυση, βούτηγμα τέλειο=Βάπτισμα. Όπως όρισε ο Κύριος. ̓́Οχι ράντισμα, όπως κάνουν οι αιρετικοί.
Τρεις καταδύσεις «και τρεις» αναδύσεις. Τιμή στην Αγία Τριάδα, που με την επέμβαση του Αγίου Πνεύματος ξαναγεννά τον αμαρτωλό άνθρωπο σε νέα ζωή μαζί με το Χριστό. Γι’ αυτό και λέγεται «Λουτρό παλιγγενεσίας»! Δηλαδή, που σε ξαναγεννάει σε νέο άνθρωπο!
♦ Το «προπατορικό αμάρτημα» θάφτηκε πιά. —«Μακάριοι, ων αφέθησαν αι ανομίαι...» ψάλλουν οι ψάλτες χαρούμενα! Στο χέρι του Χριστιανού αγωνιστή είναι πιά να διατηρήσει τον χιτώνα της ψυχής του καθαρό. Αυτό εύχεται ο ιερέας φορώντας στο νεοβαπτισμένο τα λευκά βαπτιστικά ρουχαλάκια, ενώ οι ψάλτες γλυκά ικετεύουν:
—«Χιτώνά μοι παράσχου φωτεινόν, ο αναβαλλόμενος φως ως ιμάτιον»! (Χάρισέ μου χιτώνα καθαρότητας φωτεινό Συ, Κύριε, που φοράς για ένδυμά Σου το φως)!
♦ (Μεσολαβεί το Μυστήριο του Αγίου Χρίσματος, που θα μιλήσουμε γι ̓ αυτό άλλη φορά).
♦ Στη συνέχεια θα φορέσει ο Ιερέας επίσημα στο μικρό Χριστιανό το χρυσό Σταυρό με το όνομά του, δώρο του Νονού. Το πολυτιμότερο στολίδι για όλη του τη ζωή. Μ ̓ αυτόν, θα βγεί νικητής στους αγώνες του. Ποιος θα δεχθεί ποτέ να ανταλλάξει αυτό το πολύτιμο στολίδι και ακατανίκητο όπλο με κορδονάκια και χωρίς σταυρό αλυσιδάκια;
♦ ̔Η πνευματική χαρά έχει τώρα φθάσει στο κατακόρυφο! Γύρω από την κολυμβήθρα, σαν σε χορό άγιο, γυρίζουν τρεις φορές ο Ιερέας, ο Ανάδοχος με το μικρό στην αγκαλιά του. Αναμμένη η λευκή λαμπάδα, συμβολίζει το καινούργιο φως που χαρίστηκε σήμερα στο «νεοφώτιστο»!
♦ Σ ̓ όλα τα πρόσωπα φωτεινά χαμόγελα. Δάκρυα χαράς στης μανούλας, του πατέρα τα μάτια. Οι ψάλτες κι όλος ο λαός ψάλλουν με θριαμβευτική χαρά:
—«Όσοι εις Χριστόν εβαπτίσθητε, Χριστόν ενεδύσασθε»! «Αλληλούια»! ♦ Λίγο πριν το τέλος ο Ιερέας με ένα ψαλιδάκι κόβει σταυροειδώς λίγα μαλλάκια από το νεοβαπτισμένο παιδάκι. Τι συμβολίζει αυτό;
♦—Συμβολίζει το πρώτο δώρο του στο Σωτήρα Χριστό! Και ότι σ ̓ Εκείνον θα χαρίζει πιά όλες τις μέρες της ζωής του. Θα Τον ακολουθεί πιστά.
♦ Το Ιερό Μυστήριο του Βαπτίσματος έχει φθάσει στο τέλος του. ̔Η ευτυχισμένη Μητέρα με βαθιά μετάνοια μπροστά στο Νονό, σε ένδειξη σεβασμού, παίρνει στην αγκαλιά της το αναγεννημένο παιδί της. Από σήμερα ανήκει και σε μια δεύτερη οικογένεια. Την οικογένεια του Ουρανίου Πατέρα. Την οικογένεια της Εκκλησίας του Χριστού.
Γ́. Επίλογος
♦ Κλείνοντας, παιδιά, το σημερινό θέμα μας, που ήταν αφιερωμένο στο πρώτο και βασικό μυστήριο, στο βάπτισμα, να ξέρουμε και τα εξής:
♦ Ο Άγιος Ιωάννης ο Πρόδρομος, τι έλεγε σε κείνους που πήγαιναν να βαπτισθούν στον ̓Ιορδάνη;
—«Εγώ σας βαπτίζω με νερό. Δείγμα ότι μετανοείτε. Εκείνος όμως, που έρχεται πίσω από μένα (ο Χριστός) θα σας βαπτίσει με Άγιο Πνεύμα... Αυτό το Βάπτισμα θα είναι για τη Σωτηρία σας». Και αυτό, παιδιά, πραγματοποιείται στην Εκκλησία μας, από την πρώτη ημέρα της ιδρύσεώς της.
♦ Με το Άγιο Βάπτισμα καθαρίζομαι από την λέπρα, π.χ. του σώματος, αλλά από την πνευματική λέπρα της αμαρτίας και μάλιστα του προπατορικού αμαρτήματος.
♦ Με το Αγ. Βάπτισμα ανήκω πιά και ̓γω στο Χριστό! ̓Εϊμαι το παιδί Του, άρα και ο κληρονόμος της Βασιλείας Του.
♦ Εδωσα υπόσχεση με το στόμα του Νονού μου; Ποια; Αποτάσσομαι τον Σατανά! Συντάσσομαι με το Χριστό! Τι σημαίνουν αυτά;
♦ Μόνο στο Χριστό ανήκω πιά! Χριστιανός! Δικός Του είμαι. Αυτόν ακολουθώ, όχι τον Διάβολο. Όπως ο καλός στρατιώτης ακολουθεί το Βασιλιά του! Τις άγιες εντολές Του εκτελώ από αγάπη σε Κείνον! Είμαι ντυμένος το Χριστό!
ΠΡΟΣΕΥΧΗ:
Μετά από κάθε συνάντηση
Ἅγιος ὁ Θεός, Ἅγιος Ἰσχυρός, Ἅγιος Ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς. (3)
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου· ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου· γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τῆς γῆς· τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ. Ἀμήν.
Δι’ εὐχῶν τῶν Ἁγίων Πατέρων ἡμῶν Κύριε Ἰησοῦ Χριστέ ὁ Θεός ἐλέησον καί σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.